lovemymuscles.blogg.se

Om kärleken till träning och hälsa med allt vad det innebär.

De blev en hit av de..

Publicerad 2013-10-25 18:16:44 i Allmänt

Trött som en gris... Men jag har gjort mitt om jag inte får kraft nånstans ifrån och får för mig att göra nåt mer...
 
Körde morgonHIITen på gymme innan jobbet. Den är så sjukt skön, man kan heller aldrig bli för fit för den, för man kan alltid öka hastigheten eller lutningen ju bättre man blir. Den är såklart hämtad från Bill Phillips, fast då från hans "Transformation".
Hela HIITen tar 25 minuter.
1: Man går 2 minuter
2: Sen joggar man 2 minuter (eller går snabbare om man inte är där än, de vill säga vid jogg)
3: Sen sprintar man i 1 minut.
Detta gör man 5 gånger.
 
Det viktiga är att man vid 2:an får upp pulsen lite, men man ska fortfarande kunna föra en konversation och att man vid 3:an verkligen spurtar, tar i så att man dom sista 15 sekunderna önskar att man kunde få dö typ.
Sen när man kommer tillbaka till 1:an ska man gå så sakta att pulsen kommer ner så mycket det går, riktigt lågt alltså. Måste man hoppa av bandet en stund går det också bra, men man ska ändå vara redo att jogga efter 2 minuter igen.
Man ska köra hårt, men självklart råder sunt förnuft, blir man väldigt yr ja då kanske man kör lite för hårt ;).
 
Jag tycker om att köra så att i dom 2-3 sista spurtarna så kör jag på maxlutning de vill säga 15 och behåller mitt joggtempo, de tar sjukt skönt i röven! Och pulsen skjuter upp direkt. Här kan man leka runt hur mycket som helst.
 
Jo en sak till, ha aldrig bandet på 0 i lutning, då går bandet åt dig. Utan höj den till minst 1, då är det som att gå utomhus.
 
Ja just ja, detta kan man sedan föra över till vilken cardiomaskin som helst, cykel, stairmaster, rodd etc.
Man kan även köra den utomhus såklart.
 
De jag älskar med denna är att hur trött man än känner sig så kan man alltid köra 25 minuter, de känns överkomligt. Dessutom finns det många studier som visar på att sådana här intensiva träningspass ger mer än att nöta mil efter mil i samma tempo. Det sliter mer på musklerna än va det gör nytta att vara ute och springa mil efter mil, ja sålänge man inte har som mål att springa ett maraton finns det ingen anledning att riskera att slita på sina hårt förvärvade muskler. 
 
HIIT är dessutom en överlägsen fettförbrännare!!
Kör hårt, de är sjukt kul!!
 
PZ
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela