lovemymuscles.blogg.se

Om kärleken till träning och hälsa med allt vad det innebär.

Krångla inte till det

Publicerad 2013-10-24 15:08:00 i Allmänt

Jag är en av dom där som försökt med det mesta inom dietande/bantande (hatar förövrigt det ordet:banta).
Men vi vet ju att sånt nonsens inte funkar, inte om man vill ha långvariga resultat, snygga resultat. För vem vill vara smal och slapp när man kan vara vältränad och fast :D ?
 
Förr var jag mest intresserad av vad som stod på vågen och struntade faktiskt i hur jag nådde dit, att jag mådde skit på vägen var liksom något man fick räkna med. Helt absurt idag kan man tycka. Det är ju vägen som är målet, att kunna leva varje dag och njuta och må sunt. Det finns liksom inget sen, för när är man nöjd och vad händer då?
Jag vill vara nöjd varje dag, ha en livsstil med en sund syn på mat och näringsintag. Äta god mat men ändå inte vara beroende av det. Avdramatisera det hela.
 
Jag älskar mat, det gör jag verkligen, men ibland är det skönt om det går snabbt och det behöver inte ens vara speciellt gott alla gånger. Bara min kropp får i sig den näring den behöver. Men oftast ser jag förstås till att maten smakar ljuvligt. Nyttigt behöver absolut inte vara tråkigt, tvärsom! 
 
Det främsta som jag plockat med mig ifrån min BFL-tid(Body for life) är synen på kosten och matintagen. Där förändrades hela min världsbild.
Från att ha ätit så sällan jag kunnat, fast då såklart alldeles för mycket till att äta 6(!!) gånger om dagen, det var en omställning som heter duga. Men för mig som innerst inne verkligen älskar mat var det också en befrielse, tänk att få äta god mat var tredje timme. Man hann knappt bli hungrig igen innan det var dags att äta igen. Eftersom man aldrig blev riktigt hungrig så överåt man heller aldrig, jag höll mig till planen.
Att planera sina måltider blev A coh O då det alltid var tvunget att finnas mat tillgängligt och man kan inte laga mat var tredje timme, då får man inte göra annat.
Då fanns det inte utrymme för snedsteg, man hann aldrig med sånt helt enkelt.
 
Till slut blev detta en rutin och idag tänker jag inte ens på det, nu är det såhär jag lever, jag älskar det.
Det enda man ska se till är att det i varenda en av dessa måltider ska innehålla protein, kolhydrater och lite nyttigt fett.
 
Exempel på bra protein är tex:
tonfisk
ägg
kyckling
kvarg
keso
magert kött
lax
 
Kolhydrater:
råris/fullkornsris
sötpotatis
potatis
havregryn
 
fett:
avocado
nötter/fröer
kokosolja
olivolja
oliver
lax
 
sen finns det livsmedel som är så fullproppade med nyttigheter att dom inte ens ska kategoriseras tex
chiafrön
hampa
maca
acai
 
ja listan kan göras lång!
 
Mängden vid varje måltid behöver inte heller vara krånglig,
Tänk en näve kolhydrater , som potatis som visas här.
 
 
 
 
 
 
 
En hand protein, kyckling i det här fallet.
 
 
 
 
 
Och en aningens fett, som här, här har jag gjort en röra på 1/4 avocado och lite pinjur.
Till detta även broccoli och lite andra grönsaker. Detta är en bra lunch.
Med tanke på att stora människor har större händer än mindre så följer näringsintaget kroppsbyggnaden ganska bra om man gör såhär.
 
När det är lite svårare att mäta på detta vis, exempelvis med kvarg, kan man räkna att man bör få i sig runt 15-20 gram protein i en måltid, exempelvis vid ett mellanmål.
 
Det behöver inte vara svårare än så. Inte till en början!
 
PZ
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lajninen

Publicerad 2013-10-24 19:56:24

Grymt! Å vilka resultat du fått! <3 du e awesome!

Svar: Tack så mycket:). Du med <3 !
Linda

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela